Zagospodarowanie placu budowy

Zagospodarowanie placu budowy jest to zaopatrzenie terenu budowy, tak by prowadzone roboty na określanej działce spełniały warunki technologiczne oraz organizacyjne. Również powinno umożliwiać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Tablica informacyjna oraz ogrodzenie
Przed rozpoczęciem robót kierownik budowy musi zadbać by przygotowano tablicę informacyjną, prostokątną koloru żółtego, która będzie zawierała :
- określenie formy robót budowlanych
- adres budowy
- nr pozwolenia na budowę
- informacje(imiona, nazwiska, adresy, numery telefonów) o organie nadzoru budowlanego, inwestorze, wykonawcach robót budowlanych, kierowniku budowy, kierownikach robót, inspektorze nadzoru inwestorskiego, projektantach
- numery telefonów pogotowia, straży pożarnej, Policji oraz okręgowego inspektora pracy
Napisy tworzy się w sposób trwały i czytelny, cyframi oraz literami koloru czarnego.

Ogrodzenie terenu stosuje się w celu ochrony placu budowy przed wejściem nieodpowiednich osób, gwarantuje również bezpieczeństwa osobom postronnym przebywającym w pobliżu budowy, zabezpiecza składowiska materiałów, maszyn oraz urządzeń przed uszkodzeniem bądź kradzieżą. Wysokość ogrodzenia powinna mieć co najmniej 1,5m, należy wykonać w nim wejścia dla pracowników oraz co najmniej dwie bramy wjazdowe. Ogrodzenia placu budowy są zazwyczaj sprzętami niestałymi, ich konstrukcja ułatwia montaż, transport i rozbiórkę. 


Drogi tymczasowe
Podczas budowy zdarzają się rozmaite zadania transportowe. Najczęstsze to:
- dowóz materiałów, prefabrykatów na plac budowy
- wywóz bądź dowóz mas ziemnych
- dowóz i wywóz po zakończeniu budowy urządzeń, maszyn
- przewóz wewnętrzny na terenie budowy.
Planując drogi na placu budowy należy uwzględnić:
- istniejące w pobliżu budowy drogi publiczne
- drogi dojazdowe, które będą łączyć drogi publiczne z placem budowy
- drogi wewnętrzne umieszczone na terenie budowy. 
Projektując drogi tymczasowe należy uwzględnić takie czynniki jak:
- warunki hydrologiczne i geologiczne terenu
- możliwe obciążenie drogi
- typ wykorzystywanych środków transportowych
- planowany czas użytkowania drogi.
Drogi tymczasowe projektuje się jako: gruntowe, żużlowe, żwirowe, brukowane, prefabrykowane, betonowe, kamienne.
Układ dróg na terenie budowy planuje się jako jednokierunkowy z odrębnymi bramami wjazdowymi i wyjazdowymi.

Drogi tymczasowe na terenie budowy z odrębnym wyjazdem
Źródło: Maj Tadeusz, Organizacja budowy, WSiP, Warszawa 2009
 
Układ dróg przelotowy (rys.7a) można wykorzystać, gdy plac budowy jest powiązany z dwóch stron z drogami publicznymi. Taki układ nie naraża na kolizyjny ruch środków transportowych przy małej długości drogi tymczasowej i dogodny wyjazd na drogę publiczną.

Układ drogi obwodowy (rys.7b) wykorzystuje się na większych budowach, które wykorzystują bardziej rozbudowany transport, oraz teren budowy jest powiązany z drogą publiczną tylko z jednej strony.
Niekiedy występują ograniczenia, które uniemożliwiają stworzenie dwóch bram w ogrodzeniu, wtedy stosuje się układ dróg z jedną bramą wjazdową i wyjazdową. Występują trzy rodzaje takiego układu: ruch dwukierunkowy promienisty (rys.8b) i wahadłowy (rys.8a) oraz ruch jednokierunkowy pierścieniowy (rys.8c).
Drogi tymczasowe na terenie budowy z jedną bramą wjazdową;
 Źródło:
 Maj Tadeusz, Organizacja budowy, WSiP, Warszawa 2009

Budynki administracyjne i socjalne
Obiekty administracyjne umiejscawia się na placu budowy zazwyczaj niedaleko głównego wejścia. W takim obiekcie znajdują się pomieszczenia kierownika budowy, kierowników robót oraz podwykonawców. Obiekty socjalne mogą mieścić się na palcu budowy, bądź poza nim. Budynki socjalne obejmują szatnie, jadalnie, umywalnie, ustępy, punkty opatrunkowe, kuchnie, świetlice.
Projektując obiekty administracyjne i socjalne bierze się pod uwagę ich tymczasowy charakter. Najczęściej spotykane rozwiązania to:
- budynki przewożone w całości
- obiekty rozbieralne
- budynki kontenerowe
- obiekty tworzone z materiałów budowlanych.


 Place składowe i magazyny
Większość surowców przechowuje się na otwartej przestrzeni, czyli na placach składowych. Obszar składowania materiałów należy odwodnić i wyrównać. Materiały składowane na placach to: piasek używany do zapraw, bloczki betonowe, cegły klinkierowe, cegły wapienno-piaskowe, stal zbrojeniowa, płyty stropowe prefabrykowane, płyty styropianowe, elementy konstrukcji dachu, blachodachówka. Na składowiskach półotwartych przechowywane będą elementy stolarki okiennej i drzwiowej.

Materiały i wyroby, na które szkodliwie wpływają opady atmosferyczne składuje się w magazynach bądź pod wiatami. W magazynach również przechowuje się narzędzia, maszyny i urządzenia elektryczne. Materiały przechowywane w magazynach to: wapno, cement, gips budowlany, folie izolacyjne. 
Zasady umieszczenia magazynów i składowisk na placu budowy:
- najlepiej usytuować je wzdłuż dróg tymczasowych na terenie budowy
- elementy prefabrykowane powinny być składowane w pobliżu maszyny montażowej
- wyroby i materiały wyjątkowo ciężkie powinny znajdować się jak najbliżej miejsca ich użycia
- ze względów pożarowych należy zachowywać minimalne odstępy miedzy magazynami i składowiskami materiałów łatwopalnych.





Jaworski Kazimierz, Podstawy organizacji budowy, PWN, Warszawa 2004
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz.U.2002 nr 108, poz. 953)
Maj Tadeusz , Organizacja budowy, WSiP, Warszawa 2009

Komentarze