Zagospodarowanie placu budowy
Zagospodarowanie placu
budowy jest to zaopatrzenie terenu budowy, tak by prowadzone roboty na
określanej działce spełniały warunki technologiczne oraz organizacyjne. Również
powinno umożliwiać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Tablica informacyjna oraz
ogrodzenie
Przed rozpoczęciem robót kierownik budowy
musi zadbać by przygotowano tablicę informacyjną, prostokątną koloru żółtego,
która będzie zawierała :
- określenie formy robót budowlanych
- adres budowy
- nr pozwolenia na budowę
- informacje(imiona, nazwiska, adresy, numery telefonów) o organie nadzoru
budowlanego, inwestorze, wykonawcach robót budowlanych, kierowniku budowy,
kierownikach robót, inspektorze nadzoru inwestorskiego, projektantach
- numery telefonów pogotowia, straży pożarnej, Policji oraz okręgowego
inspektora pracy
Napisy tworzy się w sposób trwały i czytelny, cyframi oraz literami koloru
czarnego.
Ogrodzenie terenu stosuje się w celu
ochrony placu budowy przed wejściem nieodpowiednich osób, gwarantuje również
bezpieczeństwa osobom postronnym przebywającym w pobliżu budowy, zabezpiecza
składowiska materiałów, maszyn oraz urządzeń przed uszkodzeniem bądź kradzieżą.
Wysokość ogrodzenia powinna mieć co najmniej 1,5m, należy wykonać w nim wejścia
dla pracowników oraz co najmniej dwie bramy wjazdowe. Ogrodzenia placu budowy
są zazwyczaj sprzętami niestałymi, ich konstrukcja ułatwia montaż, transport i
rozbiórkę.
Drogi tymczasowe
Podczas budowy zdarzają się rozmaite
zadania transportowe. Najczęstsze to:
- dowóz materiałów, prefabrykatów na plac budowy
- wywóz bądź dowóz mas ziemnych
- dowóz i wywóz po zakończeniu budowy urządzeń, maszyn
- przewóz wewnętrzny na terenie budowy.
Planując drogi na placu budowy należy uwzględnić:
- istniejące w pobliżu budowy drogi publiczne
- drogi dojazdowe, które będą łączyć drogi publiczne z placem budowy
- drogi wewnętrzne umieszczone na terenie budowy.
Projektując drogi tymczasowe należy
uwzględnić takie czynniki jak:
- warunki hydrologiczne i geologiczne terenu
- możliwe obciążenie drogi
- typ wykorzystywanych środków transportowych
- planowany czas użytkowania drogi.
Drogi tymczasowe projektuje się jako: gruntowe, żużlowe, żwirowe, brukowane,
prefabrykowane, betonowe, kamienne.
Układ dróg na terenie budowy planuje się
jako jednokierunkowy z odrębnymi bramami wjazdowymi i wyjazdowymi.
![]() |
Drogi tymczasowe na terenie budowy z odrębnym wyjazdem Źródło: Maj Tadeusz, Organizacja budowy, WSiP, Warszawa 2009 |
Układ dróg przelotowy (rys.7a) można
wykorzystać, gdy plac budowy jest powiązany z dwóch stron z drogami
publicznymi. Taki układ nie naraża na kolizyjny ruch środków transportowych
przy małej długości drogi tymczasowej i dogodny wyjazd na drogę publiczną.
Układ drogi obwodowy (rys.7b)
wykorzystuje się na większych budowach, które wykorzystują bardziej rozbudowany
transport, oraz teren budowy jest powiązany z drogą publiczną tylko z jednej
strony.
Niekiedy występują ograniczenia,
które uniemożliwiają stworzenie dwóch bram w ogrodzeniu, wtedy stosuje się
układ dróg z jedną bramą wjazdową i wyjazdową. Występują trzy rodzaje takiego
układu: ruch dwukierunkowy promienisty (rys.8b) i wahadłowy (rys.8a) oraz ruch
jednokierunkowy pierścieniowy (rys.8c).
![]() |
Drogi tymczasowe na terenie budowy z jedną bramą wjazdową; Źródło: Maj Tadeusz, Organizacja budowy, WSiP, Warszawa 2009 |
Budynki administracyjne i
socjalne
Obiekty administracyjne umiejscawia się na
placu budowy zazwyczaj niedaleko głównego wejścia. W takim obiekcie znajdują
się pomieszczenia kierownika budowy, kierowników robót oraz podwykonawców.
Obiekty socjalne mogą mieścić się na palcu budowy, bądź poza nim. Budynki
socjalne obejmują szatnie, jadalnie, umywalnie, ustępy, punkty opatrunkowe,
kuchnie, świetlice.
Projektując obiekty administracyjne
i socjalne bierze się pod uwagę ich tymczasowy charakter. Najczęściej spotykane
rozwiązania to:
- budynki przewożone w całości
- obiekty rozbieralne
- budynki kontenerowe
- obiekty tworzone z materiałów budowlanych.
Place składowe i magazyny
Większość surowców przechowuje się na otwartej przestrzeni, czyli na placach składowych. Obszar składowania materiałów należy odwodnić i wyrównać. Materiały składowane na placach to: piasek używany do zapraw, bloczki betonowe, cegły klinkierowe, cegły wapienno-piaskowe, stal zbrojeniowa, płyty stropowe prefabrykowane, płyty styropianowe, elementy konstrukcji dachu, blachodachówka. Na składowiskach półotwartych przechowywane będą elementy stolarki okiennej i drzwiowej.
Większość surowców przechowuje się na otwartej przestrzeni, czyli na placach składowych. Obszar składowania materiałów należy odwodnić i wyrównać. Materiały składowane na placach to: piasek używany do zapraw, bloczki betonowe, cegły klinkierowe, cegły wapienno-piaskowe, stal zbrojeniowa, płyty stropowe prefabrykowane, płyty styropianowe, elementy konstrukcji dachu, blachodachówka. Na składowiskach półotwartych przechowywane będą elementy stolarki okiennej i drzwiowej.
Materiały i wyroby, na które
szkodliwie wpływają opady atmosferyczne składuje się w magazynach bądź pod
wiatami. W magazynach również przechowuje się narzędzia, maszyny i urządzenia
elektryczne. Materiały
przechowywane w magazynach to: wapno, cement, gips budowlany, folie izolacyjne.
Zasady umieszczenia magazynów i
składowisk na placu budowy:
- najlepiej usytuować je wzdłuż dróg tymczasowych na terenie budowy
- elementy prefabrykowane powinny być składowane w pobliżu maszyny montażowej
- wyroby i materiały wyjątkowo ciężkie powinny znajdować się jak najbliżej
miejsca ich użycia
- ze względów pożarowych należy zachowywać minimalne odstępy miedzy magazynami i
składowiskami materiałów łatwopalnych.
Jaworski
Kazimierz, Podstawy organizacji budowy, PWN, Warszawa 2004
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002r. w sprawie dziennika budowy, montażu
i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego
dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz.U.2002
nr 108, poz. 953)
Maj Tadeusz , Organizacja budowy, WSiP,
Warszawa 2009
Komentarze
Prześlij komentarz